متن کامل کتاب «الفبای آنارشیسم» نوشته الکساندر برکمن

که اکنون (سندی تاریخی) به حساب می آید، شرح ساده ی یکی از مهم ترین مفاهیم در نظریه ی سیاسی است.

به باور برکمن آنارشیسم عقلانی ترین و عملی ترین گرایش در حیات اجتماعی است و فهم و کاربست درست آن صلح و آزادی رابه جامعه هدیه خواهد داد.

در واقع، برخلاف تصور رایج آنارشیسم ربط چندانی به هرج و مرج و آشوب ندارد، بلکه در پی تبیین نوع خاصی از آزادی است که بر فهم مشترک و امر انسانی بنا دارد.

نقطه ی قوت برکمن در این کتاب شرح روشن مفاهیم است، اما گذشته از آن او بسیاری از پیش فرض های خواننده را به چالش می کشد و تصویر جدیدی از آنارشیسم به دست می دهد.

معرفی کتاب الفبای آنارشیسم

الکساندر برکمن با نوشتن کتاب الفبای آنارشیسم یک سند تاریخی در این مورد را در اختیار ما قرار می دهد. او که علاوه بر الفبای آنارشیسم کتبی مانند “خاطرات زندان یک آنارشیسم” و “افسانه ی بلشوویک” را تالیف کرده است، یکی از اندیشمندان مهم این حوزه به شمار می رود.

کتاب الفبای آنارشیسم شامل ۱۴ فصل است. فصل اول به سوال بسیار مهم “آیا آنارشیسم به معنای خشونت است؟” پاسخ می دهد. در فصول بعدی موضوعات آنارشیسم چیست؟ آیا آنارشی ممکن است؟ آیا آنارشیسم کمونیستی عملی خواهد بود؟ آنارشیسم غیر کمونیست، چرا انقلاب؟ حرف ایده است، آمادگی، تشکل کارگران برای انقلاب اجتماعی، اصول و عمل، مصرف و مبادله، تولید و دفاع از انقلاب بررسی می شود.

الکساندر برکمندر کتاب «الفبای آنارشیسم»می‌نویسد : «آنارشیسم به‌ما می‌آموزد که چگونه در یک جامعه فارغ از زور و جبر زندگی کنیم. حیات بدون زور و فشار یعنی آزادی». و سپس ادامه می‌دهد برای دست‌یابی به‌چنین زندگی ایده‌آلی اول باید از شر حکومت و نظام سرمایه‌داری خلاص شد و سپس آزادی و برابری در مصرف را جای‌گزین آن ساخت. این است آنارشیسم کمونیستی. به‌اعتقاد برکمن جوامع معاصر با تضادهای اقتصادی شرایطی به‌وجود آورده‌اند که انسان‌ها نمی‌توانند با آزادی کامل به‌زندگی خویش ادامه دهند، چرا که سرمایه‌داری و حکومت – هر یک به‌نوعی – آزادی را محدود ساخته‌اند. نظام سرمایه‌داری با ایجاد اختلافات طبقاتی و حکومت با وضع قوانین و مقررات.

الکساندر برکمن (انگلیسی: Alexander Berkman; ۲۱ نوامبر ۱۸۷۰ – ۲۸ ژوئن ۱۹۳۶) یک آنارشیست، نویسنده، و پدیدآور اهل روسیه بود. او پس از سال‌ها مبارزه و سلسله سخنرانی هایی که در رابطه با احقای حقوق مردم، به خصوص کارگران داشت سرانجام در ۲۸ ژوئن ۱۹۳۶ پس چند عمل جراحی در خصوص بیماری‌اش، در تبعید با تپانچه به خود شلیک کرد.

وی که از نسل های جوان و گروه های آنارشیستی ناامید شده بود اگر سه هفته بیش‌تر زنده می‌ماند جنگ آنارشیست های اسپانیایی علیه فرانکو را می‌دید.

از معروف ترین آثار وی می‌توان به “الفبای آنارشیسم” و “خاطرات یک زندانی آنارشیست” اشاره کرد.

الکساندر برکمن:

در سال ۱۸۸۹ در شهر نیویورک آلکساندر برکمن با اما گلدمن  آشنا شد. در سال ۱۸۹۲  الکساندر برکمن همراه با دوستش اما گلدمن تصمیم گرفت که هنری کلی فریک، کسی که به کمک نیروی ارتش اعتصاب در یک کارخانه در پنسیلوانیا را سرکوب کرده بود، ترور کند.برکمن خود اسلحه را تهیه کرد و اینکار را به عهده گرفت اما فقط توانست فریک را زخمی کند. برای اینکار برکمن برای ۲۲ سال به زندان محکوم شد که بعد از ۱۴ سال حبس از زندان آزاد شد . در ۱۹۰۶ الکساندر برکمن از زندان آزاد شد. اما گلدمن و الکساندر برکمن به کمک یکدیگر مجلهٔ ادواری به نام مام زمین (Mother Earth) را منتشر می‌کردند که در سال ۱۹۱۷ توسط دولت آمریکا توقیف شد.در سال ۱۹۱۸ الکساندر برکمن به همراه اما گلدمن و ۲۴۷ تن دیگر از آمریکا اخراج و به روسیه دیپورت شد. در۱۹۳۶ برکمن خودکشی کرد.

 تراژدی رمانتیسم عشق به بیچاره گان

همسر اما گلدمن، آنارشیست معروف؛ آلکساندر برکمن (۱٨۷۰-۱۹٣۶)، در شمال روسیه در کشور لیتوان بدنیا آمد. وی به دلیل فعالیتهای آنارشیستی، دبیرستان را ترک نمود و در ۱۶ سالگی به آمریکا مهاجرت نمود. بعداز اینکه در سال ۱٨۹۲ دراعتصاب کارگران صنایع فولاد ۱۱ نفر کشته شدند، برکمن طی سوء قصد نافرجامی کوشید تا مسئول آن سرکوب را ترور کند. به این دلیل دادگاهی در آمریکا اورا به ۲۲ سال زندان محکوم نمود، ولی بعد از ۱۴ سال از زندان آزاد شد و کتاب مشهور خود “خاطرات زندان یک آنارشیست” را منتشر نمود.

https://asranarshism.com/1397/08/22/anarchism-156

Laisser un commentaire